Historie značky Jaguar byla po dobu 50 let příběhem jednoho muže, Sira Williama Lyonse, který dal vzniknout jedné z nejznámějších automobilových značek na světě: vyhlášenou svým podmanivým stylem, výkonem beroucím dech a vysokými standardy kvality.
William Lyons se nespokojil pouze s tím, že by stavěl karoserie na podvozcích jiných výrobců. Tento způsob omezoval jeho kreativního ducha a zároveň jej limitoval pouze na vozy, které ve svém výsledku namísto sportovním dojmem působily lhostejně a apaticky.
V roce 1935 se značka „Jaguar“ poprvé přišla na trh s novou nabídkou sportovních limuzín.
V průběhu války byla výroba sajdkár pro vojenské účely zvýšena na téměř 10 000 kusů.
V roce 1954 byl model XK120 nahrazen po mechanické stránce vylepšeným modelem XK140, který disponoval silnějším motorem XK o výkonu 190 k.s., jehož bylo použito u verze 120 Special Equipment.
Jaguar plánoval krátké přerušení svých závodních aktivit, ale jejich návrat zbrzdilo několik faktorů. Požár továrny( nutnost zaměřit se na výrobu silničních vozů a především vysoká poptávka trhu
Na konci šedesátých let byla nabídka limuzín pro tak relativně úzký sektor trhu příliš široká. Zároveň začínaly být tyto hodnotné modely poněkud zastaralé a tak nastal čas pro další významnou změnu a určitou racionalizaci.
Jmenováním Johna Egana na post předsedy a generálního ředitele společnosti v roce 1980 začala nová éra značky Jaguar. Egan během své kariéry v automobilovém průmyslu působil ve společnostech General Motors (AC Dalco), Triumph Cars, Unipart (British Leyland) a dalších. Konec sedmdesátých let se nesl ve znamení poklesu standardů kvality, na které bývali zákazníci společnosti Jaguar zvyklí. Eganovým prvořadým úkolem proto bylo znovu získat jejich důvěru ve značku.
V tomto období se začala psát zcela nová kapitola historie značky Jaguar. Od roku 1984, kdy byly firemní akcie poprvé nabídnuty na burze, se společnosti Jaguar podařilo dosáhnout významného rozšíření a rozvoje svých podnikatelských aktivit. Poptávka po vozech značky významnou měrou vzrostla a v souladu s ní se zvýšila i výroba. Ziskovost společnosti finančně pokryla značnou modernizaci výrobních a konstrukčních prostředků a zřízení nového technického produkčního centra v hodnotě52 milionů liber ve městě Whitley v Coventry. Plány na výrobu vlastních panelů byly počátkem devadesátých let zrealizovány založením společného podniku s firmou GKN pod názvem Venture Pressings. Další společný podnik, nesoucí název JaguarSport, byl založen v průběhu roku 1988. Nově vzniklá společnost se zabývala výrobou a prodejem sportovních verzí limuzín značky Jaguar a sportovních vozů s vysokým výkonem, včetně úchvatného modelu XJ220 a závodního vozu XJR-15.
Od svého spojení se společností Daimler, ke kterému došlo v roce 1960, Jaguar s hrdostí používal pro své nejluxusnější vlajkové lodě označení „Daimler“. V roce 1996, kdy si automobilový průmysl připomínal výročí sta let od vzniku motorismu, vyrobila společnost Jaguar na počest rodinných narozenin speciální upomínkový model „Daimler Century“, jímž oslavila sto let existence společnosti Daimler Motor Company v Coventry: nejstarší existující britské automobilové značky. Model omezené edice (celkem bylo vyrobeno pouze 100 vozů) se vyznačoval vlnitou maskou chladiče, typickou pro modely Daimler. Modely Century, jejichž základem byl model Daimler Double Six s prodlouženým rozvorem náprav, byly charakteristické chormovanými litinovými koly Turbine, chromovanými lištami na bocích karoserie a nápisem Century, vyvedeným zlatým písmem na černém podkladu. Interiér byl polstrován poddajnou kůží Autolux a na každé z opěrek hlavy bylo vytkáno písmeno „D“, se kterým se je možné setkat u slavných vozů Daimler. Na palubní desce z vlašského ořechu byl na straně u spolujezdce vykládaný nápis „Century“ a všechny přepychové podlahové koberečky z ovčí vlny zdobila loga Daimler Century.
Na úsvitu nového milénia vystoupil Jaguar do závodů Formule 1. Tuto událost oslavil představením nové edice „Silverstone“ modelu XK8. Vozy edice Silverstone, vycházející z modelu XK8 s přeplňovaným motorem, vybavené 20tipalcovými litinovými koly s pneumatikami Pirelli P-Zero a čtyřpístovými brzdami Brembo, byly striktně zaměřeny na vysoký výkon. Vůz byl vybavený systémem Jaguar CATS (Computer Advanced Technology Suspension) a speciální sadou systémů kontroly jízdního chování vyvinutou oddělením SVO (Special Vehicles Operation). Původně byla plánována výroba pouze 100 vozů, 50 v provedení kupé a 50 v provedení se skládací střechou, jež by byly prodány v Evropě.
A.M.T. Group a.s.
Generální importér vozů Jaguar a Land Rover do ČR
Adresa
Kolbenova 37
Praha 9
Kontakt
Tel.: +420 255 719 111
Fax: + 420 255 719 999