Původní model Insight začala Honda prodávat v roce 1999 a na vývoji jeho technologie pracovala téměř dvacet let.
Důvod propagace a rozvoje této technologie je jednoduchý a zásadní – předcházet znečištění životního prostředí. Jednoduše řečeno, energie z brzdění se u automobilu s konvenčním hnacím ústrojím ztrácí, neboť se přeměňuje na energii, která do ovzduší mizí ve formě tepla a hluku. Úkolem, který si inženýři ve společnosti Honda stanovili, bylo tuto energii zachytit a využít ji ve prospěch zákazníků a životního prostředí.
O deset let později Honda představuje nový model Insight, který vychází ze stejných hlavních principů, ale navíc dává zákazníkům možnost přepravit svou rodinu a zavazadla v úsporném, praktickém a finančně dostupném automobilu.
Kombinovaná spotřeba paliva je 4,4 l/100 km, zatímco emise CO2 dosahují pouze 101 g/km.
Společnost Honda se zaměřila na vytvoření automobilu, který by nabídl nižší spotřebu paliva v reálném provozu, tedy ve skutečných podmínkách, za kterých budou zákazníci svůj vůz řídit.
Protože se jedná o hybridní automobil s nízkými emisemi, bylo důležité, aby design modelu Insight odrážel jeho ekologické zaměření. Musel vypadat jako „zelený“ automobil, ale jeho vzhled musel současně evokovat dynamiku a potěšení z jízdy.
Aerodynamický tvar vozu podporuje již tak úspornou hybridní technologii a dále snižuje spotřebu paliva. Tým designérů proto usiloval o vytvoření tvaru s minimálním aerodynamickým odporem. Již mnohokrát jsme zmínili podobnost vzhledu karoserie s modelem FCX Clarity, ale tato podobnost je nejvíce zřejmá při pohledu na oba vozy z boku. Je zřejmé, že záď obou vozů má téměř identický tvar, pro což existuje jasný důvod.
Zaprvé, linie vedoucí od středu střechy k horní hraně víka zavazadlového prostoru je skloněná pod optimálním úhlem tak, aby bylo dosaženo proudění vzduchu z horní hrany vozidla s minimálními turbulencemi. Rovněž si lze povšimnout, že horní polovina karoserie je skloněna směrem k zádi vozu, což rovněž pomáhá ke zlepšení proudění vzduchu kolem vozidla. Stabilní proudění vzduchu kolem této části pomáhá automobilu rozrážet vzduch s minimálním odporem.
Podvozek modelu Insight má novou konstrukci, ale protože cílem bylo vyvinout dostupný automobil s kompaktními rozměry, vychází podvozek z nové generace modelu Jazz, se kterým sdílí některé komponenty (podvozek, brzdy a řízení) a charakteristiky. Od začátku vývoje modelu Jazz inženýři svou pozornost zaměřili na možnost instalace hybridního systému, na zajištění prostoru pro pohodlné cestování dospělých osob a na vytvoření dostatečně rozměrného zavazadlového prostoru. Uspořádání motorového prostoru a přední části vozu je s modelem Jazz téměř identické (s výjimkou některých drobných prvků nárazové ochrany), avšak od přepážky mezi motorovým prostorem a kabinou je konstrukce karosérie již zcela nová. Rozvor náprav je 2 550 mm (o 50 mm delší než u modelu Jazz). Na této platformě je využit systém zavěšení předních a zadních kol z modelu Jazz, což znamená vzpěry MacPherson vpředu a zkrutný nosník ve tvaru H na zadní nápravě, který umožnil vytvoření plochého dna zavazadlového prostoru a zvětšení jeho kapacity.
Brzdový systém je tvořen předními a zadními kotoučovými brzdami, které jsou standardně vybaveny systémem ABS, elektronickým rozdělováním brzdné síly (EBD) a brzdovým asistentem.
Konstruktéři společnosti Honda se soustředili na zajištění efektivního brzdného účinku s lineárním a přirozeným odporem pedálu, a to jak při běžném provozu, tak v případě nutnosti intenzivního brzdění.
Hybridní systém IMA společnosti Honda slaví 10. narozeniny – poprvé byl totiž představen v prvním modelu Insight v roce 1999. Zkratka IMA znamená Integrated Motor Assist, což znamená, že vůz je vybaven elektromotorem umístěným před převodovkou vedle benzínového motoru, který benzínovému agregátu v případě potřeby poskytuje podporu.
Tento systém byl úspěšně využíván nejen u Hondy Insight, ale také u modelu Civic IMA a u jeho následovníka Civic Hybrid. Během let se systém neustále vyvíjel, zmenšoval, snižovala se jeho hmotnost i výrobní cena, takže poslední verze použitá u modelu Insight představuje nejpokročilejší technologii IMA, kterou dosud společnost Honda vytvořila.
Kromě nového motoru je Honda Insight vybavena novým, vylepšeným elektromotorem, který využívá cívek s vyšší hustotou vinutí a výkonnějších magnetů. Výsledkem je výkon 10 kW (14 k) a točivý moment 92 Nm. Skutečného pokroku však bylo dosaženo pokud jde o velikost a tvar elektromotoru – nejnovější verze je mnohem tenčí než motor použitý u současného modelu Civic Hybrid (35,7 mm vs 45,5 mm), což znamená, že celý systém IMA je kompaktnější a lehčí.
Vylepšení se dotkla také výkonných bateriových článků, které jsou kvůli snížení těžiště umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru. Zlepšila se také rychlost dobíjení baterií, což znamená, že výkon z rekuperačního brzdění umožňuje jejich rychlejší nabití a tedy i častější připravenost k napájení elektromotoru.
Benzínový motor a elektromotor společně zajišťují živé jízdní vlastnosti, jaké jsou ideální pro jízdu ve městech. Vůz živě reaguje na pokyny plynového pedálu a zrychlení je srovnatelné s vozy vybavenými běžným 1,6-litrovým motorem a automatickou převodovkou. Insight zrychlí z klidu na 100 km/h za 12,5 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 182 km/h.
Díky využití převodovky s plynule měnitelným převodem (CVT) nabízí tento hybridní automobil hladké a předvídatelné řazení a přispívá k tomu, aby systém IMA pracoval při optimální účinnosti. U Hondy Insight byla použita vylepšená verze převodovky CVT z modelu Civic Hybrid.
Honda Česká republika s.r.o.
Bavorská 20/1041
Praha 5
155 01
Tel.: +420 257 100 111
Fax: +420 257 100 201
info@honda.cz
http://www.honda.cz